3 delige Workshop De Actuakring (midden/bovenbouw)

Inhoud van deze cursus

Deze workshop gaat je inspireren om de actualiteit als vast onderdeel elke week op te nemen in je in je rooster. Leerkracht Romy Slangen, werkzaam op De Julianaschool, laat jullie ontdekken hoe zij dit in haar groep doet. De wereld van buiten naar binnen halen om samen (leerlingen en leerkrachten) de wereld beter leren begrijpen. In de actuakring leren leerlingen informatie verwerken in gesprek met elkaar. Leerlingen worden sterker in het opbouwen van inzichten en vormen van een eigen mening.


Dit ga je leren

  • Hoe je de actualiteit van buiten naar binnen brengt
  • De opbouw van de actuakring (werken met het driefasenmodel)
  • Taaldoelen verbinden aan een betekenisvolle actualiteit (werken met het vierveldenmodel)
  • Gespreksvaardigheden en interventies die nodig zijn in het werken met de actuakring

Zo gaan we te werk

1e bijeenkomst:

  • Leerkracht Romy deelt haar praktijk
  • Verbinding maken tussen de praktijk en de benodigde vaardigheden en interventies
  • Vertaalslag maken naar je eigen praktijk – uitzetten van een nieuw experiment met de actuakring
  • 2e bijeenkomst:

    • Deelnemers brengen eigen ervaringen in en inspireren elkaar
    • Nieuwe input in aanvulling op de ervaringen
    • Vertaalslag maken naar je eigen praktijk – uitzetten van een nieuw experiment met de actuakring
    • 3e bijeenkomst:

      • Deelnemers brengen eigen ervaringen in en inspireren elkaar
      • Reflectie op de ervaringen – inspiratiemap samenstellen van good-practice van de deelnemers voor de toekomst
      • Plan maken hoe je collega’s kunt inspireren en de actuakring kunt borgen in jouw praktijk.
      • Literatuur die we gebruiken:

        • Relevante artikelen over voeren van gesprekken
        • Relevante artikelen uit de actualiteit (diverse kranten en andere bronnen
        • Passages uit de boeken:
          Basisontwikkeling voor peuters en de onderbouw, L. van der Meer (2024),
          Lezen en schrijven doe je samen, B. Pompert (2022),
          Thema’s en Taal, B. Pompert (2024)

        Tijdsinvestering

        Tijdsinvestering:

        • 3 bijeenkomsten van 1,5 uur (4,5 uur)
        • Ontwerpen – uitvoeren van actuakringen (na elke bijeenkomst wekelijks 1 uur)
        • Lezen van bronnen (na elke bijeenkomst 3 uur)

        • Locatie en tijden

          Locatie: De Julianaschool, Schagen
          Tijden: nog nader te bepalen

          • data nog nader te bepalen
          • Leerkracht: Romy Slangen
            Docent: Tonny Bruin

Onze locaties

Inschrijvingen

Reserveer deze cursus voor u en/of uw collega's

    Julianaschool - Schagen
    Ik wil mij als particulier inschrijven

    x cursisten (€ p/p) + x certificering (€ p/p)


    Totaalprijs

    Het verzenden kan even duren!

    U ontvangt een ontvangstbevestiging per e-mail


    Blijf op de hoogte van nieuws