Beschrijving
In dit boek staat het verbinden van wereldoriënterende thema’s en taalonderwijs in de groepen 5 t/m 8 centraal. Thema’s en Taal geeft hiervoor niet alleen de theoretische onderbouwing, maar ook praktische handvatten. Het biedt (toekomstige) leerkrachten in de midden- en bovenbouw concrete voorbeelden voor inhoudsrijk en breed taalonderwijs.
Het thematiseren en onderzoekend leren zorgt voor betekenisvolle lees-, schrijf- en gespreksactiviteiten. Uitgangspunt hierbij is leerlingen een stem geven en actief laten meebepalen wat er geleerd wordt. De thema’s en onderwerpen worden als het ware van hen, waardoor de betrokkenheid toeneemt.
Door goed aan te sluiten bij de verhalen van leerlingen en daar een ‘schepje bovenop te doen’ vanuit relevante taaldoelen, brengt de leerkracht plezier, motivatie en resultaat bij elkaar.
In deze herziene uitgave staan recente praktijksituaties beschreven waarbij de verbindingen tussen thema’s in de klas, vakinhoud en taalonderwijs goed uit de verf komen. Ook is er meer aandacht voor de verschillende schrijfgenres bij het schrijven om te leren.
Thema’s en Taal is een inspiratiebron en handboek voor leerkrachten, interne en externe begeleiders, bovenbouwcoördinatoren en schooldirecties die verbetering van het onderwijs aan oudere leerlingen belangrijk vinden.
Het boek is ook geschikt voor pabo-studenten en goed bruikbaar in hun stage in de midden- en bovenbouw van het basisonderwijs.